17 Nisan 2015 Cuma

Öğretmenler Emek Nöbetinde


Öğretmenlerin okullarda tuttukları nöbetlerin ücretlendirilmesi için uyguladıkları 'her ayın ilk haftası nöbet tutmama eylemi' bazı okul yönetimlerinin öğretmenlere uyarı vermesi ve bir öğretmene açılan dava sonucu şubat ayından itibaren 'süresiz nöbet tutmama eylemi'ne dönüştürüldü.

    
Tuttukları nöbetler karşılığında ek ders ücreti talep eden Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen), Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Türk Eğitim-Sen) ve Eğitim ve Bilim İşgörenleri Sendikası (Eğitim İş) üyesi öğretmenler tarafından 2014 yılı boyunca her ayın ilk haftası nöbet tutmama eylemi gerçekleştiriliyordu. Eyleme katılan bazı öğretmenler hakkında disiplin soruşturması açarak kınama cezası verilmesi, öğretmenlerin okul yönetimleri tarafından uyarılara maruz kalmaları ve nöbet tutmadıkları haftanın dışındaki haftalarda birden fazla nöbet görevi yazılması üzerine şubat ayından itibaren eylemlerini süresiz olarak olarak gerçekleştirme kararı aldılar.

Okullarda gerçekleştirilen nöbet tutmama eylemi hakkındaki görüşlerini almak üzere Halkalı Sultan Reşat Ortaokulu öğretmenlerinden Y.Ö ile konuştuk. Memur olduğu için isimlerinin ve fotoğraflarının yayınlanmasının problem yaratabileceğini söyleyen Y.Ö yine de eylem hakkındaki sorularımıza cevap verdi:

Gerçekleştirmekte olduğunuz eylemin temel sebeplerinden bahsedebilir misiniz?

Y.Ö: Eylemimiz, üyesi olduğumuz sendikalarca alınmış okulda öğretmenlere fazladan iş yükü olan fakat buna karşılık maddi bir getirisi olmadığı gibi manevi götürüsü fazla olan nöbet tutma görevine karşı bir tepkidir. Son zamanlarda eski saygınlığını yitirmiş olan öğretmenlik mesleğinin yeterli iş yapmıyor imajı verilerek nöbet yükünün verilmesi biz öğretmenleri oldukça yordu ve de üzdü. Başka meslek gruplarında örneğin sağlık çalışanları tuttukları nöbet karşılığını alırken nöbet tutmak öğretmenin asli görevi olarak görülüyor. Eylemimiz öğretmenliğin saygınsızlaşmasına ve gereken değeri görmemesine de tepkidir bir bakıma.

Bu eyleme nasıl karar verdiniz?

Y.Ö: Bu eylem kişisel alınmış bir karar değil, sendikalarımızın önderliğinde yapılan bir eylemdir. Ben de Türk Eğitim-Sen'e üyeyim. Sendikamız eylem kararı alacağını duyurdu bize. Ancak eyleme katılıp katılmamak kişisel bir karardır tabii. Benim eyleme katılmamın nedeni haksızlığa karşı öğretmenler olarak birlikte ve örgütlü bir tepki göstermeyi ve hakkımız olanı almayı istemem.

Siz okulunuzda eyleme ne zaman başladınız?

Y.Ö: Aslında sendikalardan süresiz eylem kararı çıkana kadar biz nöbet eyleminden haberdar değildik. Uzun bir süredir öğretmenler her ayın ilk haftası nöbet tutmama eylemi yapıyorlarmış. Biz bunu duymamıştık. Süresiz nöbet tutmama eylemi kararı alındıktan sonra sendikalarımızdan bu konuda bilgi geldi. Okulumuzda eylem kararının duyulmasından hemen sonra da bir katılım gerçekleşmedi yine. Bunun nedeni ise okulumuzun çok yeni olması sebebiyle kontrol sorununun fazla olmasıydı. Yani yine öğretmenler olarak öğrencilere gösterdiğimiz fedakarlığın sonucudur. Fakat zaman içerisinde okuldaki sorunların azalmasıyla öğretmenler olarak hakkımızı savunmamız gerektiğini düşündüğümüz için topluca eylem kararına uymaya basladık.

Okul müdürünüz eylem kararınıza nasıl bir tepki verdi?

Y.Ö: Eyleme katılım dilekçelerimizi teslim etmeden önce saygı duyduğumuz ve sevdiğimiz okul müdürümüze durumu anlattık. Okul müdürümüz çok anlayışlı karşıladı ve sendikal haklarımızı kullandığımız için hiç bir yaptırım uygulamayacağını veya karara uyan öğretmenlere karşı olumsuz bir tepki göstermeyeceğini söyledi, ki şu ana kadar herhangi bir olumsuz tavır değişikliği ile karşılaşmadım.

Okulunuzda eyleme katılmayan öğretmenler var mı?

Y.Ö: Eğitim-Bir-Sen'e üye öğretmen arkadaşlarımız sendikaları eylem kararı almadığı için bu eyleme katılmıyorlar.

Eğitim-Bir-Sen'in eyleme katılmama sebebi nedir?

Y.Ö: Eğitim-Bir-Sen'in eyleme katılmama sebebini bilemiyorum ancak ben sendikanın hükumet yanlısı tavrı dolayısıyla böyle bir karar aldığını düşünüyorum.

Şu an okullarda nöbet tutan öğretmenler yalnızca Eğitim-Bir-Sen üyesi öğretmenlerden oluşuyorsa bu onların iş yükünü arttırmıyor mu?

Y.Ö: Elbette ki arttırıyor. Aslında onlar da bu durumdan şikayetçi ama...

Bu eylem sonucundaki beklentiniz nedir?

Y.Ö: Elbette ki eyleme başlama nedenimiz ne ise beklentimiz de o şekilde yani hakkımız olanı almak. Bunun dışında bu eyleme katılım fazla olursa herkesin öğretmenlerin de birlikte yürüyüp kararlı bir şekilde haksızlığa direnebileceğini görmesi açısından önemli olduğunu düşünüyorum.


Öğretmenlerin nöbet tutmama eylemi devam ederken; bugün akşam saatlerinde Siirt Türk Eğitim-Sen İl Başkanı Cengiz Özbilici, Siirt Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde görev yapan altı öğretmene nöbet tutmama eylemine katıldıkları için açılan soruşturma sonucunda 1/30 oranında maaştan kesme cezası verildiğini açıkladı. Özbilici yaptığı açıklamada, "Anayasamız ve uluslararası sözleşmeler sendikal faaliyetler kapsamında yapılan eylemlerde ceza verilemeyeceğini belirtirken nasıl olurda Siirt Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi göz göre göre Anayasamıza aykırı karar alabilmektedir. Siirt ili aynı hukuki kurallarla yönetilmemekte midir? Yaşanan olayları hayretle izlemekteyiz fakat izleyici kalmayacağız" dedi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder